ناگفته های یک موفرفری

اینجا مکانی برای زدن حرف های قورت داده ام هست!
مشخصات بلاگ
ناگفته های یک موفرفری
آخرین نظرات
  • ۱۴ اسفند ۰۰، ۲۲:۵۵ - بانوچـه ⠀
    سلام :)
چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۴۵ ق.ظ

اموزش ترانه سرایی_پارت یک

 

 

 

سلام امروز میخوام یکم از ترانه سرایی حرف بزنیم. راستش چون میدونم توی سایت های دیگه هیچ مطلب بدرد بخوری پیدا نمیشه و همه ی مطالب کپی شده از هم هستند. خواستم اون چیزایی که خودم یاد گرفتم رو به اشتراک بزارم. چون میدونم خیلیا فرصت یا توان رفتن به کلاس های ترانه سرایی رو ندارن. واسه همین گفتم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم شاید به درد شما خورد. البته بنظرم نرفتن  این کلاس ها هم بهترین کاره. کلاس های اموزشی تنها باعث میشن زود تر به مسیری که میخوایی برسی ولی اعتماد بنفسی که خودت ترانه سرایی یادگرفتی کجا و اعتماد بنفسی که از اموزشگاه ها ترانه سرایی  بدست اوردی کجا. اصلا یکی نیستند و اصلا قابل قیاس با هم نیستند. وقتی کلاس های اموزشی ترانه سرایی یا نویسندگی بری همیشه ی همیشه یه شکی مثل خوره به جونت می افته و اونم اینه که با خودت میگی یعنی من درست نوشتم؟ یعنی الان ترانه م یا نوشتم قابل قبوله؟!


من خودم چون علاقه ی زیادی به داشتن اقا بالاسر ندارم و دوست ندارم یکی هی بهم بگه اینکارو بکن، اینکارو نکن یا اینکار غلطه، اینکار درسته اصلا به هیچ کلاس اموزشی نمیرم. همیشه سعی میکنم خودم اون چیزی رو که میخوام یاد بگیرم. درسته که خیلی مسیر سخت و طولانی هستش اما واقعا رسیدن بهش دلچسب و لذت بخشه. و یه اعتماد بنفس خاصی رو به ادم میده. و اما بریم سراغ ترانه سراییمون.

همه ی نکته هارو نمیشه تو یه مطلب بیان کرد. پارت به پارت پیش میریم.  امیدوارم که چیزایی رو که میگم به درتون بخوره و منم اینجا یه ثوابی ببرم. یه نکته ی دیگه ای هم که باید میکنم. اینه که من زیاد نمیخوام تخصصی بنویسم  و مثه یه استاد عبوس و بداخلاق رفتار کنم. خیلی دوستانه اون چه که باید بدونید رو براتون بیان میکنم. 


اولین قدم و مهم ترین قدمی که یک ترانه سرای اماتور باید برداره مطالعه ی ترانه های قوی هستش. درسته که ما الان تو دوره ای هستیم که ترانه ها معنای واقعیشونو از دست دادن. الان خواننده ها برای اینکه پولی از جیب مبارکشون در نره چند تا کلمه تنگ هم میچسبونن و یه ملودی هم روش میزارن و میفرستن تو سایت و میدن به خورد مردم. اینا اسمشون ترانه نیستن. اینا فقط متن های هرز هستند. شما یه خرده باید برید به زمان های قدیمی تر، مثل ترانه های اقای جنتی عطایی، شهریار قنبری و اردلان سرافراز. این سه بزرگوار اونقدر ترانه های قوی دارند که خودشون به تنهایی از صد تا کارگاه ترانه سرایی بهترند. کافیه با دقت بخونینشون. کلمه های جدید و جمله بندی های نابشون واقعا معرکه س. ترانه هاشون پر هستند از ارایه های ادبی. روزی باید چندین و چند ساعت مطالعه داشته باشین. نه تنها ترانه بلکه باید شعر هم در کنارش بخونین.  روزی باید چندین و چند ساعت مطالعه داشته باشین.
چرا میگم مطالعه ی زیادی باید داشته باشید؟! دو دلیل داره. دلیل اولش این هست که با قالب های متفاوت ترانه اشنا میشید و نوشتن ترانه تو اون سبک ها براتون اسون میشه. و دومین دلیلش هم اینه که هر چقدر مطالعتون بیشتر باشه همونقدر دامنه ی لغاتتون گسترده تر میشه. زمانی که شروع به ترانه سرایی میکنید تازه به این موضوع پی میبرید که اصلا هیچ لغاتی بلد نیستید. چون قافیه بندی مصرع ها بشدت براتون سخت میشه.  اگه دامنه ی لغاتتون بالا نباشه. مطمئنا توی قافیه به مشکل جدی برمیخورید. پس قدم اول چی هست؟!
مطالعه ی اثار قوی ترانه های ایرانی هستش. مثل ترانه های اقای ایرج جنتی عطایی، شهریار قنبری و اردلان سرافراز
اگه توان خریدن کتاب ترانه هاشون رو ندارید. میتونید کتابای پی دی افشون رو از نت دربیارید. یا مجموعه ترانه ی های این ترانه هارو سرچ کنید و مطالعشون کنید.

پارت بعدی....یادداشت برداری از ترانه ها و قالب های ترانه

نظرات  (۱۲)

همیشه دوست داشتن بتونم ترانه ای بنویسم اما استعداد این کار ندارم

چقدر خوشحال شدم ازاین مطلب که نوشتی تا بهمون یاد بدی چطور میشه ترانه سرایی کرد❤

ممنون  لیلا جان

پاسخ:
عزیز دلم همیشه میگن برای موفقیت ۹۹درصدش پشتکار لازمه و تنها یک درصدش استعداد لازمه. 
تو هر راهی که رفتی اصلا فکر استعدادشو نکن. ببین استعداد باعث میشه که زودتر به هدفی که میخوایی برسی وگرنه بدون داشتن استعداد هم میتونی هر رشته ای که میخوایی رو ادامه بدی. درعوض استعداد  تو علاقه و پشتکارشو داری که به داشتن استعداد میچربه! مطمئنم موفق میشی تو این راه عسلممم😘😘 فقط صبر و پشتکار داشته باش😍😍

لیلا جان یه سوال،میشه بدونم فونت نوشته هات چیه؟؟

 

پاسخ:
عزیز دلم فونت این وبلاگ از خود قالبشه! یعنی قالبشو که عوض میکنم فونت عادی میشه! ولی این قالبو که انتخاب میکنم همین میشه.

ممنون بابت نکاتی که گفتی..

من داستان نویسی دوست دارم یاد بگیرم

پاسخ:
فدای تو عزیز دلممم😘😘
اره داستان نویسی و نویسندگی خیلی خوبه منم تو همین حوزه فعالیت میکنم:)

مرسی عزیزم  بابت جواب😍😍

پاسخ:
فدای تو بشم😘😘😘

این فکر رو به ذهنم انداختی که پست بعدیم درباره آموزش نویسندگی باشه.

پاسخ:
اره  عزیزم خیلی کار خوبی میکنی اینطوریシ
اصن این حسی که اموخته هاتو دراختیار دیگران میذاری یه حس خیلی خاصیه😍😍😍خیلی خوبه

لیلا برا صدمین بار که تو چقد شبیه منی و منم از اینکه یکی امر و نهی کنه به شدت بدم میاد 😔و دوس دارم فرمون دست خودم باشه

پاسخ:
ای جوووونممم😍😍😍
چقدر خوب که شبیه همیم😘😘

چه نکته‌ی خوبی رو گفتی، این که وقتی خودمون یه چیزو می‌ریم یاد می‌گیریم اعتماد به‌نفس و حس خیلی بهتری داریم تهش.

راستش من خیلی علاقه‌ای به ترانه‌سرایی ندارم ولی همه‌ی پستتو خوندم. و به نظرم این که داری تجربه و چیزی که یاد گرفتی رو با بقیه به اشتراک می‌ذاری خیلی با ارزشه. موفق باشی کلی :)

پاسخ:
خیلی ممنونم از اینکه وقتتو گذاشتی و خوندیشシ
اره به اشتراک گذاشتن اموخته هام به دیگران حس خیلی خوبی رو بهم میده
خیلیییی ممنونم ازت😍

سلام.خوشحال میشم به وبلاگ من سربزنی و مطالبمو بخونی.من وبلاگتو دنبال کردم خوشحال میشم توهم دنبال کنی.

پاسخ:
سلام. چشم حتماシ

چه پست جذابیییی😍

مرررسیی که آموخته هاتو به اشتراک میذاری😘

ترانه سرایی دوست دارم

کلاً نوشتن خیلی دوست دارم 

شعر، ترانه کلاً نویسندگی....

ولی فوق العاده بی استعداد تشرف دارم 😂

ومیزان اندک هم اراده وتلاش دراین زمینه ندارم😅

پاسخ:
قربونت بشم من.
اره ترانه و شعر خیلی خوبن
😂اینطوری نگو دیونه
زیاد استعداد رو جدی نگیر، اراده و پشتکار داشته باشی همه چی حله😃

اراده وپشتکار کجاییددقیقا کجایید؟😂😕

انشاالله بیان..ولی بنظرم بازم ازمن ترانه سرا درنمیاد😳😂

پاسخ:
😂😂😂
واااای خدا چقدر خندیدم😂😂
ایشالا گه سرشون به سنگ بخوره بیان😉😂

عزیزم همیشه به خنده😂😘

 

انشاالله انشاالله😁

پاسخ:

😁عالی بود  من خودم بی صبرانه منتظر پارت های بعدیم

پاسخ:
عالی نگاهته عزیز دلم😘
حتما بزودی پارت هارو میزارم😍

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی